fb

Witaminy dla pięknego wyglądu

Witaminy odgrywają istotną rolę w prawidłowym wyglądzie skóry. Sprzyjają w utrzymaniu właściwego pH, tworzeniu kolagenu, zdolnościach regeneracji. Ich niedobór przekłada się na gorszy stan skóry, która staje się przesuszona, wiotka, pojawiają się zmarszczki oraz stany zapalne. Jak poznać, której witaminy nam brakuje i gdzie jej szukać? Poniżej przedstawiamy skrót najważniejszych informacji.

Witamina A (retinol)

Witamina A poprzez udział w wytwarzaniu nabłonka oraz syntezie kolagenu pomaga utrzymać prawidłowy wygląd skóry. Sprzyja zdolnościom regeneracyjnym komórek przez utrzymanie błon śluzowych w dobrym stanie oraz zapobiega wysychaniu i rogowaceniu naskórka. Często wykorzystywana jest w leczeniu trądziku i zapobieganiu tworzenia się zmarszczek. Jej niedobory prowadzą do suchości skóry oraz wysypki.

Witamina A występuje w:

• warzywach zabarwionych na kolor pomarańczowy i zielony (marchew, pomidory, papryka, dynia, brokuły)

• pełnym mleku

• serze

• żółtku jaj

• maśle

• wątrobie

Witamina B2

Współuczestniczy z witaminą A w prawidłowym funkcjonowaniu błon śluzowych, nabłonka naczyń krwionośnych i skóry. Pomaga w utrzymaniu jej prawidłowego pH oraz wspomaga gojenie się ran. Niedobór powoduje pękanie i łuszczenie się warg, powstawanie zajadów, łojotok. Stosuje się ją przy walce z trądzikiem, łojotokowym zapalaniem skóry.

Witamina B2 występuje w:

• mleku i produktach mlecznych

• mięsie (wątroba)

• jajach

• drobiu

• rybach (łosoś, pstrąg, makrela)

• roślinach strączkowych (groch, fasola, soja)

• ciemnozielonych warzywach

Witamina C (kwas askorbinowy)

Jest znakomitym przeciwutleniaczem: neutralizuje wolne rodniki uszkadzające komórki skóry, przyspieszając jej starzenie. Ponadto jest niezbędna w wytwarzaniu kolagenu, który zapewnia skórze młody wygląd. Zapobiega przebarwieniom skóry, ponieważ uczestniczy w syntezie melaniny. Niedobór prowadzi do zaburzeń w tworzeniu kolagenu - pogarsza się stan skóry, która staje się szorstka, wiotka i pojawiają się zmarszczki.

Witamina C występuje w:

• warzywach kapustnych i owocach jagodowych

• ziemniakach

• żółtych i zielonych warzywach i owocach

• pozostałej grupie warzyw i owoców (truskawki, maliny, owoce cytrusowe i południowe)

Witamina E (tokoferol)

Jest nazywana witaminą młodości, gdyż przeciwdziała starzeniu się komórek i zapobiega utlenianiu witaminy A. Odpowiedzialna jest za odżywianie komórek, gdyż bierze udział w zaopatrywaniu ich w tlen. Pozytywnie wpływa na wygląd blizn, redukuje plamy starcze i powoduje, że oparzenia goją się szybciej. Jej niedobór oznacza rogowacenie i wczesne starzenie się skóry oraz gorsze gojenie się ran.

Witamina E występuje w:

• olejach roślinnych

• tranie

• orzechach włoskich i ziemnych, migdałach

• jajkach

• filetach śledziowych

• zielonych warzywach (szpinak, pietruszka, zielony groszek, sałata, brokuły)

• awokado

Witamina B7 (biotyna)

Wpływa na właściwe funkcjonowanie skóry oraz włosów uczestnicząc w syntezie cukrów, białek i kwasów tłuszczowych. Zawiera cząsteczki siarki zwanej „pierwiastkiem piękności”. Siarka odgrywa ogromną rolę w procesie regeneracji naskórka, a co za tym idzie - hamuje starzenie się skóry. Jest pomocna w leczeniu chorób skóry, takich jak trądzik, atopowe zapalenie skóry, łuszczyca, egzema. Potrafi walczyć z zakażeniami bakteryjnymi, pasożytniczymi i grzybiczymi skóry. Niedobór biotyny powoduje zaburzenia dermatologiczne: wysypki, wypryski, stany zapalne, suchą i łuszczącą się skórę oraz łojotok.

Witamina B7 występuje w:

• wątrobie wołowej

• mięczakach jadalnych (ośmiornice i kałamarnice)

• nerkach wołowych

• wątróbce drobiowej

• ugotowanym żółtku jaja

• sardynkach

Odpowiednia ilość witamin, to nie tylko zdrowie, ale piękny i zadbany wygląd. Warto o nie dbać :)

Komentarze
Polecane artykuły

Rano, po południu, wieczorem? Które zabiegi kiedy?

Która z nas nie chce wyglądać codziennie świeżo i promiennie? Bez pomocy skalpela, ale za to ze wsparciem ogólnie dostępnych kosmetyków? Pytanie retoryczne :) Ale czy wiesz, że o tym jak wyglądasz w ciągu dnia decyduje rodzaj Twojej pielęgnacji z poprzedniego wieczora? Domowe zabiegi pielęgnacyjne też posiadają swój rytm i stosując się do niego skazana jesteś na sukces! Poznaj oraz wdróż poniższy dzienny plan urodowych aktywności, by cieszyć się zadbanym i pełnym blasku wyglądem.

Czytaj więcej

Sucha skóra – jak się jej pozbyć?

Jędrna, gładka i elastyczna skóra jest symbolem młodości, dobrego samopoczucia i zdrowia. Niestety, każdego dnia odparowuje z niej woda przez co staje się sucha, szorstka, niejednokrotnie zaczerwieniona, a na koniec usiana drobnymi zmarszczkami. To nawracający i uciążliwy problem wielu kobiet oraz mężczyzn. Jak sobie z nią radzić? Zacznijmy od początku.

Czytaj więcej

Nienawistna ósemka, czyli czego nie wolno robić w trakcie pielęgnacji

Rutyna jest wrogiem właściwej pielęgnacji. Nasze przyzwyczajenia i rytuały powtarzamy co dzień od lat. Nie bacząc na pory dnia, roku czy wiek. Skóra staje się szara, pozbawiona blasku, często miejscowo zaczerwieniona bądź przesuszona. Specjalnie dla Ciebie stworzyliśmy listę nawyków, które koniecznie musisz wyeliminować. Pożegnaj się z nimi, a Twoja skóra odwdzięczy Ci się zdrowym i promiennym wyglądem!

Czytaj więcej

Piękno bierze się ze zdrowia

Badanie profilaktyczne – często termin mylnie rozumiany. Kojarzony z badaniami przesiewowymi lub tymi na wyraźne zalecenie lekarza. A prawdą jest, że ich wykonanie we właściwym czasie to przede wszystkim nasz obowiązek i zarazem święty spokój. Dzięki nim nie przeoczysz drobnych problemów ze zdrowiem i zadziałasz zanim staną się poważne. 

Czytaj więcej

Śpij. Na zdrowie!

Sen jest niezbędny do życia - każdy to wie:)Często jednak traktujemy go po macoszemu i stawiamy na końcu kolejki naszych codziennych aktywności. Możemy się spokojnie położyć spać dopiero wtedy, gdy wszystkie inne zadania zostaną wykonane. A to poważny błąd, którym krzywdzimy samych siebie. Dlaczego? Co jednak dzieje się z naszym organizmem podczas snu i jakie procesy wtedy w nim zachodzą?

Czytaj więcej

© 2012-2017 Magnaro

realizacja: net-ATAK.pl